Gästblogg "En rejäl fysisk urblåsning"

25.07.2020

Sjuksköterskor springer för hälsa och liv... ja det stämmer verkligen för mig. Jag heter Ami Fagerdahl, är operationssjuksköterska, kliniskt verksam sjuksköterska på Sårcentrum SöS, biträdande lektor vid Karolinska Institutet KI SÖS, ansvarig för operationssjuksköterskeutbildningen vid KI, forskare och handledare för doktorander. Dessutom mamma, fru, kompis, dotter till en åldrande och kognitivt nedsatt förälder, osv osv osv. Precis som alla andra så har jag hundra järn i elden och massor av olika ansvarområden, roller och projekt, både i arbetslivet och privat. För att kunna hålla både min kropp och knopp vid hälsa så springer jag, långt långt långt och länge (dock väldigt väldigt långsamt). Eller förresten springer och springer, jag tränar allt jag kan komma på, och förgyller det hela med en himla massa tokiga, kloka (och okloka) påhitt, de galnaste har nog varit Ironman Kalmar (4km simning, 18mil cykling och avsluta med att springa ett marathon, på en och samma gång) och Ultravasan, dvs springa Vasaloppets 9mil. Springer (tränar) för hälsa och liv. Ja, det gör jag verkligen. För det är nog endast när jag snörat på mig löparskorna, eller klivit upp på mountainbiken som jag kan släppa allt annat och bara vara. Och för mig är den ultimata utmattningen efter ett riktigt långt pass den främsta återhämtningen. För efter en rejäl fysisk utblåsning orkar man inte fokusera eller tänka på någonting alls, inga måsten, inga krav eller "jag borde". En total mental vila. Jag skulle nog inte orka med allt annars.

Men hur ska man hinna med? Mitt i livet med allt annat man ska hinna med? Ja det är helt enkelt det där gamla klyschiga "planering" och "prioritering". Man hinner ALLTID med att träna om man prioriterar det och om man planerar in det. Min bästa lösning för att få till lite extra tid är att använda transporten till jobbet för träning. Jag har ungefär 1.5 mil till min arbetsplats på Södersjukhuset. Det tar mig ungefär en timme från dörr till dörr med pendeltåg mellan hem och jobb. Den timmen försöker jag ofta använda att i stället springa till eller från jobbet, eller cykla. Då har jag nyttjat den tiden effektivt utan att behöva stjäla tid från annat. Den bästa och effektivaste träningen är alltid den som blir av. Förvissa en gammal sanning men ack så sann, så sann...