Monique; Testa en runstreak

22.07.2020
I mellandagarna började jag en runstreak, det vill säga jag springer varje dag. Från början tänkte jag att jag håller på tills tävlingssäsongen börjar. Sedan kom Covid-19 pandemin och satte stopp för de flesta tävlingar - så tävlingssäsongen kom liksom aldrig igång. Och jag fortsatte att springa varje dag.Jag brukar anmäla mig till olika lopp inte för att jag har ambitionen att vinna utan för att ha något att se fram emot och något att träna inför. Det är alltid mycket lättare att hitta motivationen till att träna när jag vet att just det där träningspasset i åska, blötsnö och driv-is eller vad det nu kan vara, kommer jag att ha glädje av när jag står på startlinjen. Jag kommer däremot inte att ha någon som helst nytta av om jag sjunker ned i soffan istället för att gå ut och springa. Denna märkliga vår och sommar har min runstreak blivit min motivator. Oavsett vilket väder det är eller hur mycket jag har att göra så ser jag till att springa minst 20 minuter per dag. 20 minuter kan man alltid klämma in! Efter att ha sprungit i 210 dagar i sträck så inser jag att en runstreak var precis vad jag behövde för att inte lägga av med träningen - så testa det du också! Egentligen är det minst 1,6 km per dag som gäller men jag har valt att springa minst 20 minuter istället, ibland blir det längre men aldrig kortare. Jag får frisk luft och lyckoendorfiner varje dag till på köpet! /Monique